SANSHOU (Wu Shu)

Sanshou, modernleştirilmiş Wu Shu'nun resmi tam temas dövüş sporudur. Bu spor, Amerika ve diğer ülkelerde hızla büyümekte ve popülaritesini arttırmaktadır. Sanshou, Wu Shu karşılaşmalarının tamamlayıcı bir parçası olarak; 1991'de başlayan Dünya Wu Shu Şampiyonaları'nın önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Şu an Sanshou karşılaşmaları 70'in üzerinde ülkede yapılmaktadır. Amerika'da ise profesyonel bir spor haline gelmiş durumdadır. Sanshou, Sanda olarakta bilinmektedir. Sanshou'nun anlamı "bağlı olmayan el" olarak çevrilebilir. Serbest dövüşü, yani kuralların gerçek dövüşte olduğu gibi ayarlandığı halini, ifade eder.

TARİHÇE :

 

Sanshou maçları, "Lei Tai" olarak bilinen platformlarda yapılırdı. Lei Tai'nin tarihi, Çin'de uzun zaman önce yapılan ve çoğunlukla dövüşlerin sonunda ölüm ya da yaralanmaların olduğu dönemlere dayanmaktadır.1928 yılında Nanking'de yapılan Ulusal Çin Turnuvaları'ndaki dövüşler, o kadar sertti ki; 12 finalistin, zamanın büyük ustalarını öldürmeleri korkusuyla, dövüşmelerine izin verilmemiştir. Bundan dolayı, bazı değişikliklerin yapılmasının gerekliliği ortaya çıkmış oluyordu. Modern Sanshou ile modern Wu Shu'nun, Çin hükümeti tarafından spora dönüştürülmesi aynı zamana denk gelmektedir (1960). Standart bir Kung-fu dövüş stili oluşturabilmek için, Çin'nin her yerinden büyük ustalara, geniş bir yelpazeye yayılmış olan Çin Dövüş Sanatları'nı, farklı stillerin tamamlayıcısı olarak, kurallar sistemine oturtulması için görev verildi. Aynı zamanda, ciddi yaralanmalara sebebiyet veren riskli hareketlerin, minimum seviyeye indirilmesi de buna eklendi. Artık Sanshou, bazı kurallar bütünü içine alınmış bir spor haline gelmişti.

 

KURALLAR VE EĞİTİM:

 

Sanshou kuralları, tam temas yumruk, tekme, aşağı alma ve fırlatma tekniklerini içine alan, Çin dövüş sanatlarının geleneksel uygulamalarının çeşitlemelerine izin vermektedir. Bitirme tutuşları ( kol kilitlemeleri gibi...), dövüşün hızlı bir şekilde sürmesine sebep veren, kurallarla ortaya çıkmaktadır.

 

Sanshou temelinde, dövüşün üç şeklini barındırır. Tekmeleme, yumruk ve yakalamalar; ki bu spora rengini veren de budur. Bir dövüşçü, maçı nakavt veya puanla kazanabilir. ayrıca tekniğin etkinliğine de puan verilir.

 

Turnuvalar, 2'şer dakikadan 2 raund olarak uygulanır. Eğer ilk iki raund beraberlikle sonuçlanırsa, maç 3. raunda uzatılır. Sanshou'da, rakibi dövüş alanından dışarı çıkmaya zorlamak, temel tekniklerden birisidir. Sanshou'yu tekmelerden ve yumruklardan ibaret olarak düşünmek hata olur. Çünkü Sanshou, çok daha komplike bir yapıya sahip, sportif bir dövüş sanatıdır.

 

Sanshou'da dövüşün kazanılması; rakibin ringten çıkarılması ve etkisiz halde bırakılmasıyla olur. Raunt kazanılması ise, rakibin iki kez dövüş alanından çıkarılmasıyla gerçekleşir.

 

Puanlama:

 

3 puan için;

Rakibin dövüş alanından çıkartılması...

Dövüşçü ayaktayken, rakip sırtüstü yada yüzüstü yere düşerse (ellerin yere değmesine sırtüstünde izin verilir, fakat yüzüstü izin verilmez)...

Rakibe ayakta Hook Kick (Döner Kanca Tekmesi) vurulursa...

Eğer rakip, dövüşçünün teknikleriyle yere düşerse (buna, savunmadayken geri düşme de dahildir)...

 

2 puan için;

Dövüşçü ayaktayken, rakibin yere düşmesi...

Rakibin gövdesine tekme vurulması...

Rakibin, teknik penaltı alması...

 

1 puan için;

Dövüşçü, rakibinin uygun bir yerine el tekniği ile vurursa...

Rakibin uygun bir yerine, tekme tekniği ile vurursa...

Dövüşçünün rakibi, uyarı alırsa...

İki rakip birbirine teknik uygularken düşerlerse, son düşen alır. İki dövüşçü de , 8 saniye boyunca pasif kalırsa, hakem rakibe saldır emri verdiğinde rakip, tekrar sekiz saniye pasif kalırsa...

 

Puan verilmemesi ise;

İki dövüşçü de aynı anda başarısız vuruş yaparsa...

Yere veya alan dışına aynı anda düşerlerse...

Dövüşçü, rakibini iki saniye yada daha fazla süre boyunca tuttuktan sonra, yere veya alan dışına fırlatırsa...

Saldırı amaçlı bir düşüş tekniği kullanıp, başarısız olursa...

Havada yapılan saldırı teknikleri, bir düşüş tekniği ile bitirilemezse...

Net olmayan teknikler uygulandığında...

Sarılma anında, rakibe yumruk atılırsa...

Dövüşçü, geri ya da ileri süpürme tekniği yaparken rakibinin altında kalırsa...

 

Ağırlık Sınıflandırılması:

 

• 52 kg. ve altındakiler • 52 kg. - 56 kg. arası • 56 kg. - 60 kg. arası • 60 kg. - 65 kg. arası • 65 kg. - 70 kg. arası
• 70 kg. - 75 kg. arası • 75 kg. - 80 kg. arası • 80 kg. - 85 kg. arası • 85 kg. - 90 kg. arası • 90 kg. ve üzerindekiler

 

Turnuvalarda Bulundurulması Gereken Personel ve Ekipmanlar:

 

Doktor, hakem, hakem üst kurulu, dövüş alanındaki köşelerde; tabure, kova, su.

Dövüşçülerin bulundurması gereken ekipmanlar ise; boks eldivenleri, baş koruması, dövüş giysisi ve diğer koruyucular.

Önceden izin alınmaksızın www.dovussanati.com sitesindeki bilgilerin ya da siteye ilişkin her tür veritabanı, yazılım, text ve bazı görsel materyalin ticari amaçlarla kısmen ya da tamamen kopyalanması, değiştirilmesi, yayımlanması ve dağıtımı engellenmiştir. Aksi tespit edildiği durumlarda www.dovussanati.com sitesinin yöneticisi ve sahibi gerekli hukuki işlemleri başlatma hakkını saklı tutar. www.dovussanati.com sitesi üzerindeki tüm yazılı metaryallerin dijital ortamlardaki kullanımı email ile izin alınarak ve bağlantı adresi olan www.dovussanati.com ibaresi belirtilerek kullanılabilir.

www.dovussanati.com